23 maja 2011

Reaper ABC. Instalowanie skórek

Spójrzmy prawdzie w oczy: co by nie mówić dobrego o programie firmy Cockos, Reaper nie jest zbyt piękny (nawet w najnowszej wersji 3) i niestety co ważniejsze nie jest też do końca czytelny. Być może jest to kwestia gustu i niektórzy pewnie się ze mną nie zgodzą (jeśli jesteś jedną z takich osób, nie czytaj tego posta, szkoda czasu), ale uważam że oryginalna skórka (default theme) Reapera 3 nie jest idealna. Na szczęście jest na to prosty sposób. W kilka minut możemy sprawić, by nasz poczciwy żniwiarz wyglądał na przykład tak:
Rys. 1 Cockos Reaper 3 z ustawioną skórką Limeflavour Khaki. Opracowanie własne

13 lutego 2011

Dźwięk i fale dźwiękowe cz. 2

Oto druga, myślę że ciekawsza część rozważań na temat dźwięku i fal dźwiękowych. Część pierwsza dostępna jest tutaj.

Przejdźmy teraz do zagadnienia fali dźwiękowej na komputerze. W domenie cyfrowej, dźwięk przechowywany jest pod postacią próbek. W przypadku popularnej częstotliwości próbkowania 44,1 kHz oraz rozdzielczości 16 bit, próbek takich jest 44 100 dla każdej sekundy nagrania. Ponadto każda próbka może mieć jedną z 65 536 (216) wartości.

Przykładowo pół-sekundowy fragment fali sinusoidalnej wygląda następująco:

Rys.1. Fala sinusoidalna 125Hz (ok. 0,5 sekundy) w programie Reaper, . Opracowanie własne.


 
Po przybliżeniu zobaczymy coś takiego:

Rys. 2. Kilkadziesiąt pierwszych próbek fali 125Hz w programie Reaper. Opracowanie własne.

7 lutego 2011

Dźwięk i fale dźwiękowe cz. 1

Pewnie większość z nas spotkała się z falą sinusoidalną w odniesieniu do dźwięku. Ale jaki związek ma ta funkcja trygonometryczna z rozchodzeniem się dźwięku w praktyce? Czy do ucha trafiają nam jakieś falisto-kształtne zawirowania powietrza? Jak to możliwe, że fala dźwiękowa może mieć długość nawet 17 metrów, a mimo to jesteśmy w stanie ją usłyszeć w pomieszczeniach o znacznie mniejszych wymiarach? Czy istnieje jakiś związek ciśnienia akustycznego z ciśnieniem atmosferycznym? Po zapoznaniu się z kilkoma podstawowymi terminami związanymi z dźwiękiem będziemy w stanie z łatwością odpowiedzieć na te oraz kilka innych pytań.


4 grudnia 2010

Dodawanie decybeli

Wiele osób zadaje pytania o dodawanie decybeli. Wątpliwości są zrozumiałe i rodzą się jak tylko zaczniemy zastanawiać się nad problemem. Przykładowo poziom ciśnienia akustycznego cichego wiatraka 12 cm pracującego w komputerze wynosi 21 dB. Czy to znaczy, że siedem takich wiatraków da nam poziom 147 dB, co rozsadzi nam uszy? Każdy odpowie na zdrowy rozsądek, że oczywiście nie. Dlaczego tak nie jest i jak w takim razie sumować decybele wytłumaczę w tym bardzo krótkim poście.



Decybele (mówimy oczywiście o dB SPL, o których  pisałem tutaj) nie dają się dodawać w taki sposób jak jesteśmy do tego przyzwyczajeni, ponieważ jak wiemy oparte są o skalę logarytmiczną. Dlatego 60 dB + 60 dB nie równa się 120 dB. Ponieważ dodawanie decybeli jest na tyle skomplikowane (przynajmniej w porównaniu do zwykłego dodawania), że bez potęgowania i logarytmowania się nie obejdzie; przygotowałem prosty kalkulator, który zrobi to za nas.

Kalkulator oparty jest o wzór, za pomocą którego należy sumować decybele:

 Wzór na łączny poziom ciśnienia akustycznego,  na podstawie F. Alton Everest, „Podręcznik akustyki”, Sonia Draga 2003, str. 61

Gdzie:
Li - i-ty poziom ciśnienia w dB
n - liczba sumowanych źródeł

24 listopada 2010

Decybele a głośność

W jednym z pierwszych postów starałem się wytłumaczyć czym jest decybel. Jeżeli ktoś nie jest jeszcze zaznajomiony z jego definicją, polecam lekturę wspomnianego artykułu. Pomocny w interpretacji wykresów może okazać się post o podziałce logarytmicznej. Jeżeli zrozumiemy decybele (co wcale nie jest tak trudne jak się wydaje), prędzej czy później (lepiej prędzej) należy zdać sobie sprawę z tego, że poziom ciśnienia akustycznego podany w dB SPL nie jest jednoznaczny z tym jak głośno dźwięk słyszymy. 

Czym jest głośność?

Najprościej mówiąc głośność pozwala uszeregować dźwięki od najcichszych do najbardziej donośnych. Jest to cecha wrażeniowa (psychologiczna) i nie możemy jej podać w jednostkach fizycznych takich jak np. Pascal (a więc również dB SPL; 0dB= 20 μPa).

Głośność a częstotliwość

Człowiek jak już wiemy zaczyna słyszeć dźwięki od pewnego poziomu ciśnienia akustycznego (przyjęło się, że 0dB to20 μPa). Okazuje się, że wraz ze zmianą częstotliwości dźwięku, próg ten zmienia się. Co to oznacza? Na podstawie badań przeprowadzonych przez Fletchera i Munsona (opublikowanych już w roku 1933) wyznaczone zostały linie jednakowego poziomu głośności. Wynika z nich, że dźwięk o częstotliwości 4 kHz o poziomie ciśnienia akustycznego np. 94 dB SPL (1 Pa) nie jest postrzegany tak samo głośny jak np. dźwięk 150 Hz o identycznym poziomie ciśnienia akustycznego 94 dB SPL (1 Pa). Podobne badania przeprowadziło wielu innych badaczy, min. Robinson i Dadson (1956 r.), których wyniki zostały przyjęte jako norma ISO 226 (z pewnymi zmianami przyjęta jako ISO 226:2003 obowiązuje obecnie). Przyjrzyjmy się poniższemu wykresowi.